Kaapstad en omstreken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Regt - WaarBenJij.nu Kaapstad en omstreken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Regt - WaarBenJij.nu

Kaapstad en omstreken

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

03 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De reis is begonnen. Sven en ik zijn 27 december een half uur later dan gepland de lucht in gegaan. Eerst bijna 3 weken backpacken door Zuid-Afrika en daarna 2 maanden vrijwilligerswerk in een weeshuis in de buurt van Durban. Zodra het vliegtuig van de grond ging, en we alleen nog de lichtjes van Nederland zagen voelde ik me zo gelukkig en trots. Dit was wat ik al meer dan een jaar zo graag wilde, waar ik de dagen naartoe heb afgeteld. Niemand gaat ons deze ervaring nog afnemen. De 18 uur durende vliegreis inclusief overstap in Turkije, heb ik nauwelijk meegekregen omdat ik mijn kans zag minstens 12 uur slaap in te halen in het vliegtuig.

Op het luxe vliegveld bij Kaapstad werden we gelijk aan alle kanten belaagd door taxichauffeurs die ons voor 'low budget' naar ons hostel wilde brengen, wat nare kriebels bezorgde en terugdacht aan Digna' s en mijn backpackervaring in Roemenië afgelopen zomer. Na een korte rit met een lokale bus komen we aan bij ons verblijf voor de komende 4 dagen. Ons hostel ligt midden in het (uitgaans)centrum van Kaapstad, met veel jonge backpackers vanuit heel de wereld. De rit tussen het vliegveld en het hostel was indrukwekkend. Overal zagen we grote billboards met reclames van grote dure kledingmerken en MC Donalds, Maar wanneer we naar de andere zijde van de weg keken zagen we de massale krottenwijken van Kaapstad. Een groter contrast voor een eerste indruk kon dus niet. Na het droppen van onze spullen, zijn we gelijk naar ' Waterfront' gelopen, waar we heerlijk hebben gegeten. ' Waterfront' gaf ons gelijk een goed beeld van het rijke, toeristische gedeelte van Kaapstad. Luxe hotels, luxe jachten en heel veel toeristen die zich verzamelde op de terrasjes aan het water.

Van een jetlag was geen sprake, dus zijn we na het eten aan het bier gegaan en genoten we van ons eerste Kaapse feest op het dakterras van ons hostel.

De eerste dagen pak ik Sven steeds weer vol ongeloof bij de arm; zoveel nieuwe indrukken. Het luxe van de eerste dag maakte snel plaats voor de traditionele cultuur en bevolking van Zuid-Afrika. Het museum ' district six' gaf ons een indruk over wat er gebeurd is in de jaren 60. De zwarte bevolking van Kaapstad is uit de stad verbannen (meer dan 60.000 mensen). Het gebied ' district six' is tot de dag van vandaag bijna onbebouwd. de onkruidvelden langs de wegen herdenken de inwoners aan de vreedzame manier hoe de zwarte bevolking uit dit woongebied zijn weggejaagd richting de buitenwijken, ookwel de Townships van Kaapstad. We zijn met de lokale bevolking naar deze Townships gereden. Vol ongeloof liepen we door de sloppenwijken. Ondanks de armoede, was de sfeer ontzettend goed. Iedereen leeft daar met elkaar op straat, waardoor er veel sociale controle is. Grote families wonen in veelste kleine kamertjes, waar ze met vier personen één bed delen. Het voelde in eerste instantie niet goed, om als toerist de Townships te betreden. Het doel om het leed en armoede van de zwarte bevolking te zien was naar mijn mening niet helemaal oke. Toch ben ik blij dat we naar deze sloppenwijken zijn gegaan, we mensen een centje hebben kunnen toestoppen en de gemoedelijke sfeer binnen zo' n community hebben gevoeld. Mijn vooroordeel dat de mensen arm en dus ongelukkig zijn, is in tegendeel bewezen. Ik heb nog niet vaak zoveel lachende, gastvrije en bij elkaar warmte opzoekende mensen gezien. Ik besef wel dat deze sfeer ' s avonds heel snel kan omslaan, en we niet zonder lokale begeleiding deze Townships konden betreden.

Als afsluiter van deze onvergetelijke dag hebben we Afrikaans gegeten in een restaurantje in de buurt. Deze traditionele gerechten waren zonder bestek nog lastig weg te krijgen, maar leuk om een keer geprobeert te hebben.

Zondag 30 december hebben we de tafelberg beklommen samen met Lilianne, een Nederlands meisje die we in ons hostel hebben ontmoed en ook vrijwilligerswerk via Be More doet. Met zijn drieën dachten we de route iets af te snijden, door ons eigen pad recht omhoog te kiezen, zonder alle mede toeristen. Wat later erg om bleek. Heel de ochtend was het bewolkt, met een dikke wolk om de tafelberg heen, maar zodra wij boven waren was het helemaal helder en konden we Kaapstad en omstreken zien. Jammer van het hoge toeristengehalte, maar toch een aanrader omdat het uitzicht echt de moeite waard is.

Oud & nieuw was dit jaar heel bijzonder. We zijn met een groepje een hapje gaan eten bij een indiaans restaurant, en vervolgens de straat opgegaan. De Longstreet, de straat waar ons hostel aanlag, was de uitgaansplek voor de lokale bevolking. De drukte was enorm, en de sfeer sloeg op een gegeven moment behoorlijk om. Ik voelde me als buitenstaander niet veilig tussen de in overvloed donkere lokale bevolking. We zijn daarom terug gegaan richting ons hostel waar een groot feest was op het dakterras. Om 24;00 uur stond ik in een shirtje naar de sterren te kijken op het dakterras. Een mooier moment voor het besef hoe fijn we het hebben kan er niet zijn. De volgende dag om 7;30 uur vertrokken we met de bus richting Plettenbergsbay.

Plettenbergsbay laat ook weer de luxe en westerse invloeden aan de kust van Zuid-Afrika zien. Grote hotels liggen naast de sloppenwijken en bedelaars zitten tussen luxe jachten.. Het valt me op dat de bedelaars die wij zijn tegengekomen ontzettend dankbaar zijn. Ook wanneer we ze niks gaven, bedankte ze ons en wenste ons een fijne dag. Gisteren hebben we de stad verkend, een auto gehuurd voor de komende dagen en aan het strand gelegen. ' s avonds hebben we met een goed glas wijn om het kampvuur bij ons hostel gezeten. Sterren kijken wordt mijn nieuwe hobby.

  • 03 Januari 2013 - 13:22

    Hille:

    Goed geschreven, Maud! Ik leef helemaal mee, en sommige ervaringen kan ik me levendig voor de geest halen. Bijvoorbeeld die sterrenhemel... Die is zo heel anders dan in Nederland, en straks in de bush zul je helemaal overdonderd zijn wanneer je 's nachts naar boven kijkt. (Heb je het Zuiderkruis al ontdekt?)
    Voor de komende dagen een goede en veilige 'bacpack' gewenst. En een gelukkig nieuwjaar, natuurlijk.

  • 03 Januari 2013 - 14:22

    Kim:

    Super meid!! Echt leuk geschreven. we missen je nu al! 3 maanden zijn lang..

  • 03 Januari 2013 - 14:23

    Nienke:

    Toppertje!

  • 03 Januari 2013 - 15:42

    Edith:

    Hoi Maud, we wensen je een gelukkig 2013! En wat leuk je verslag te lezen, Rinus vindt je nieuwe hobby ook leuk ( hij weet best veel van het sterrenstelsel). We wensen je veel plezier en we blijven je natuurlijk volgen. Groetjes, Rinus en Edith.

  • 03 Januari 2013 - 18:52

    Stef En Karin:

    Heey Maud, HAPPP 2013!
    Fijn te lezen dat jullie het zo goed naar je zin hebben, en al zoveel verschillende indrukken hebben opgedaan. Leuk maar soms ook best heftig hè? Blijf genieten van alles wat er op jullie pad komt!!!
    Lieve groetjes Stef en Karin xxx

  • 03 Januari 2013 - 19:53

    Paul:

    Laat het de mooiste tijd van je leven zijn! Ik volg je op de voet!

    Groetjes

    Paul M

  • 03 Januari 2013 - 21:55

    Renée:

    Maudje! Gelukkig nieuwjaar! We gaan er wat leuks van maken in 2013. Heel leuk verhaal, jeetje maakt me nu al jaloers. En alvast begonnen met bakken lees ik, verwacht niet anders dan dat je al Afrikaantje terug komt ;) Geniet ervan, time flies! xx

  • 05 Januari 2013 - 11:09

    Moepsie:

    Ha kind, ik typ nu onder begeleiding van je zus, dan komt het misschien aan. Geweldig om uitgebreid te lezen wat je in sms/wattsap/mail al in het kort hebt verteld!!!!
    XXXX mam

  • 05 Januari 2013 - 16:11

    Jan Plasman:

    Keep on tracking ! JAN

  • 05 Januari 2013 - 19:44

    Gerard:

    Hoi Maud,

    De allerbeste wensen voor 2013.
    Je bent het jaar goed begonnen lees ik. Niet te geloven wat je allemaal ziet en meemaakt.
    Geniet maar volop van al die mooie en bijzondere indrukken.
    Ik zal met de kinderen je reisverslag doornemen.

    Groetjes,
    Gerard

  • 05 Januari 2013 - 23:24

    Ming:

    Hoi Maud,

    Gelukkig nieuwjaar en heel veel plezier daar!!
    Heel mooi verslag,het zal zeker allemaal erg indrukwekkend zijn.Geniet ervan!!

    Groetjes, Ming

  • 06 Januari 2013 - 12:01

    Aart:

    Hee Maud, een mooi verslag om te lezen, van uit het Goese zitten we weer op een volgend verhaal te wachten , laat alles goed op je in werken het leven daar is totaal anders dan wat je hier in het Nederlandse gewend bent. Groeten Aart

  • 06 Januari 2013 - 13:32

    Jan Grollerman:

    Hey Maud en Sven.
    Wat een een enthousiast verslag; maak er een mooie tijd van.

    Hartelijks,
    Jan Grolleman

  • 07 Januari 2013 - 19:56

    De Enige Echte Lot:

    Maud!

    Wat super mega mooi omschreven, ik kan het me bijna voorstellen het is bijna alsof ik er bij ben ( maar dan als geest natuurlijk ). Ik was vandaag op school en toch wel raar om dan best veel mensen te zien maar geen Maudje of Sven. Hans de Wit zij nog: je zult je nu wel heel erg alleen voelen, zonder maud hihi! Het plekje is inderdaad leeg en bezet door anderen, maar elke keer denk ik aan jou en dan moet ik weer lachen.

    Je hebt al heel veel moois meegemaakt en zelfs je bungy jumpen wow geweldig ben jaloers dat wil ik ook nog wel een keer doen.
    Dat jullie samen nog vele mooie nieuwe dingen mogen meemaken!
    Geniet en blijf vooral schrijven

    Liefs en heel veel groetjes aan Svennes

  • 08 Januari 2013 - 09:19

    Joyce Kuenen:

    Hoi Maud,

    Wat een leuk verslag! Leuk om op deze wijze je project te kunnen volgen. Ben heel erg benieuwd.
    Veel succes en vooral ook plezier daar in Afrika!

    Groetjes,
    Joyce

  • 10 Januari 2013 - 18:26

    Anneke:

    Hoi Maud,

    Wat een mooi verslag van je eerste ervaringen in Zuid Afrika en voor ons ook wel herkenbaar hoor!
    We willen je een mooie tijd toewensen in Afrika en veel succes!!
    We zijn benieuwd naar je volgende reisverslag..

    Groetjes,
    Marco en Anneke

  • 11 Januari 2013 - 21:00

    Kees En Adri Schippers:

    Dag Maud
    Vanuit de noordlangeweg een berichtje je verslag hebben we net samen zitten lezen . schitterend en voor ons heel herkenbaar . de plaatsen die je nu beschreef zijn wij ook geweest wel lang geleden maar ik denk dat er nog niet veel veranderd is.Hartelijk gefeliciteerd met je 20 verjaardag!!!!!! zo lekker jong.
    Hopen nog veel verslagen te lezen van je.Het ga je goed geniet er van.
    gr kees adri schippers.

  • 20 Januari 2013 - 13:47

    Marijke Vd Weele:

    Hoi Maud wat een geweldige verhalen, wat zal je genieten. We blijven je volgen vanuit een koud wit besneeuwd kortgene. groetjes Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

3 maanden Zuid-Afrika

Nog 9 dagen en dan gaat mijn avontuur beginnen in Zuid-Afrika..

Sven Sanders en ik vliegen 27 december naar Kaapstad waar we oud&nieuw gaan vieren. Vanuit daar backpacken we langs de kust van Zuid-Afrika richting Durban, waar we twee maanden vrijwilligerswerk gaan doen. vlakbij Durban midden in het glooiende heuvellandschap van Lower Illovo ligt, verscholen tussen de suikerrietvelden, Mother of Peace. Dit is een thuis voor zo'n 90 kinderen, van baby tot 21 jaar, die zijn verlaten, seksueel zijn misbruikt, geen ouders meer hebben of om een andere reden niet meer thuis kunnen wonen. De kinderen wonen in kleine huisjes, elk met een huismoeder die voor ze zorgt. In ieder huisje wonen 6 of 7 kinderen, jongens en meisjes van verschillende leeftijden door elkaar. Sven en ik krijgen ieder een "eigen" huisje toegewezen, waar we de huismoeder helpen bij de dagelijkse verzorging en opvoeding van de kinderen. Zoals samen huiswerk maken, Engelse les geven, helpen op de creche, de kleintjes in bad doen, buitenschoolse activiteiten, en nog veel meer. Bovendien helpen wij bij het opleiden van de huismoeders, om ze vaardigheden te leren als dagelijkse structuur, opvoeding en zorg voor de kinderen. In januari wordt een school opgezet voor de kinderen van Mother of Peace, wij hopen hieraan ook een bijdrage te kunnen leveren.

Voor mijn stage dit jaar heb ik in Nederland een project over Afrika op basisschool de Bloemaert gestart. Samen met de kinderen ben ik actief bezig geweest om op allerlei verschillende manieren de Nederlandse cultuur in beeld te brengen. We hebben ansichtkaarten gemaakt, brieven geschreven, filmpjes gemaakt en ik heb de kinderen van groep 6 hun thuis situatie laten fotograferen, en alles wat belangrijk voor ze is in de omgeving.
Ditzelfde ga ik in Afrika doen zodat ik deze foto's, brieven, kaartjes kan uitwisselen met de kinderen in Nederland. Het doel van dit project is de kinderen uit Nederland en Afrika bewust te laten zijn van alle mooie plaatsen en herinneringen in hun leven, en deze met elkaar te delen. Kinderen leren veel over andere culturen maar worden er zelden echt bij betrokken. Doormiddel van dit project laat ik de kinderen zelf hun leefomgeving en herinneringen in beeld brengen, wat een veel puurder aanpak is dan informatie, filmpjes en foto’s van een derde. Uiteindelijk wil ik volgend jaar nog naar twee andere culturen om ditzelfde project te starten. Met al het beeldmateriaal, zelf opgestelde vragen en tekeningen uit deze 4 culturen ga ik samen met de kinderen in Nederland een bordspel maken.

Om mijn project te kunnen realiseren en om de kinderen iets extra’s te geven ben ik een geld inzamel actie begonnen. Los van de werkzaamheden die ik op de woon community ga verrichten wil ik met het ingezamelde geld de inrichting en sfeer van de nieuwe school verbeteren.

Ik hoop vanaf 27 december wekelijks op deze site een berichtje te plaatsen over alle vorderingen en ervaringen in Zuid-Afrika.


Liefs,

Maud

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2013

Blog 7 - Tijdloze herinnering

23 Februari 2013

Blog 6 - Afrika maakt ons rijker

06 Februari 2013

Blog 5 - Vrijwilligerswerk en meer..

22 Januari 2013

Eerste week Mother of Peace

22 Januari 2013

Eerste week Mother of Peace
Maud

Actief sinds 15 Dec. 2012
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 16274

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 28 Augustus 2016

Backpacken 2016

27 December 2012 - 23 Maart 2013

3 maanden Zuid-Afrika

17 Juni 2012 - 04 Juli 2012

3 weken backpacken Oost-Europa

24 Oktober 2011 - 10 November 2011

3 weken rondtrekken door Florida

20 December 2007 - 06 Januari 2008

Met de camper door Australie

Landen bezocht: