Eerste week Mother of Peace - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Maud Regt - WaarBenJij.nu Eerste week Mother of Peace - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Maud Regt - WaarBenJij.nu

Eerste week Mother of Peace

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

22 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Durban

Omschakelen van dagelijks uiteten en uitstapjes naar een boodschappenlijstje voor de hele week en elke dag 05;30 uur opstaan en aan het werk. Onze eerste week op Mother of Peace zit erop.

Vorige week maandag hebben we alle andere vrijwilligers van Be More ontmoet. De meeste vrijwilligers kwamen net vanuit Nederland gevlogen en kregen samen met ons de kans om uit te rusten en elkaar te leren kennen in een mooi hostel aan het strand in de buurt van Durban. Bij aankomst werd het Sven en mij gelijk duidelijk dat jullie in Nederland minder zon hebben dan wij hier in Zuid-Afrika. Ik voelde me met mijn te bruine en roodgeblakerde lichaam een buitenlander tussen de Nederlanders. We hebben een ontzettend leuke avond gehad.

Dinsdagochtend 07;30 uur doken Sven, Lilianne en ik voor voorlopig de laatste keer de zee in. Zwemmen was niet mogelijk door de grote golven, maar toch een fijne ochtendgymnastiek om ons hoofd boven water te houden. Na het ontbijt kregen we een uitgebreide voorlichting over wat ons te wachten staat de komende maanden. Wilma, onze regiocoördinator vertelde ons haar eigen ervaringen als vrijwilligster. Ze is zelf ooit begonnen als vrijwilligster bij Mother of Peace, en daarna nooit meer weggegaan. Ze vertelde ons meer over de Zulu cultuur en de gewoontes van de huismoeders, aangezien deze behoorlijk van onze gewoontes en verwachtingen kunnen verschillen. Het is hier normaal dat een (biologische) moeder voor de kinderen zorgt door eten en een bed te geven, aandacht en liefde hoort hier niet vanzelfsprekend bij. Onze grootste taak is om juist die aandacht en liefde aan deze kinderen die het juist zo hard nodig hebben te geven. Bijna een kwart van de kinderen op Mother of Peace zijn HIV besmet, wat soms extra zorg vergt. Ze weten zelf heel goed hoe ze hiermee om moeten gaan, en worden niet anders behandelt dan de andere kinderen. Belangrijk is om extra voorzorgmaatregels te treffen wanneer een kindje met HIV een wondje heeft, aangezien bloedcontact HIV kan overdragen. Wij hoeven hier niet bang voor te zijn wanneer we ons aan de regels houden, omdat er veel wederzijds bloedcontact nodig is voor een besmetting.

Via de beruchtte brug richting Mother of Peace, verscholen tussen de rietvelden, komen we eindelijk op bestemming. De eerste dag krijgen we samen met de andere 3 nieuwe vrijwilligers extra uitleg, taakverdeling en een tijdschema. Schrikken, de komende maanden gaan we 5 dagen in de week van 06;30 tot 19;00 uur aan het werk. Weer een confronterend verschil met de kantooruren in Nederland. Het werk in Afrika gaat voor veel mensen 24 uur per dag door. Het begrip ' Africa time' maakt deze dagen wat dragelijker, alles gaat hier veel trager.

Woensdagochtend kreeg ieder van ons een huismoeder toegewezen, die we de komende maanden gaan helpen met het verzorgen van de kinderen. Heel confronterend omdat al snel bleek dat veel huismoeders er veel moeite mee hebben dat Sven ook jonge meisjes wast. Na wat onrust, zenuwachtig gelach en bange blikken bleek dat bijna de helft van de moeders liever geen jongen in huis wilde. Deze bange, verdrietige blikken hadden geen woorden nodig om te weten wat voor verleden ze zelf hebben gehad. Heftig en verdrietig om hun angst zo duidelijk te zien en te voelen. Gelukkig heeft Sven toen heel duidelijk verteld dat hij hier is om ze te helpen en hij juist aan ze wil laten zien dat het ook anders kan. Hij benadrukte dat lang niet elke man slechte bedoelingen heeft, en elke vrijwilliger gecheckt wordt voordat we naar Afrika komen. Hij won het vertrouwen van de meeste moeders, en werd met open armen ontvangen bij een leuk huisje met 6 kinderen, zowel jongens als meisjes tussen de 3 en 13 jaar.

De eerste dagen op Mother of Peace waren overweldigend en vermoeiend, maar ik voelde me gelijk thuis. Door de vermoeidheid en nieuwe indrukken was ik de eerste dagen onzeker over mijn kunnen. Ik heb de neiging (te) hoge verwachtingen van mezelf te eisen, waardoor ik soms de dingen die ik wel kan en doe vergeet. De betrokkenheid die ik vaak bij mensen voel, leer ik hier op enige afstand te houden en niet op mijn eigen fijne (luxe) leven te betrekken. Ik ben hier immers om de kinderen extra aandacht en een extra steuntje in de rug te geven, niet om heel de wereld te redden.

De zon komt hier rond 04;45 uur op, wat het makkelijker maakt om elke ochtend 05;30 uur op te staan. In mijn huisje zitten twee jongetjes van 3 en 4 jaar die ik elke ochtend 06;30 uur uit bed haal, in bad stop en eten geef voordat ze naar de daycare op de community gaan. Elke ochtend om 6;00 uur gaan de oudere kinderen naar de kerk en aansluitend met ons een rondje hardlopen. om 8;00 uur begint de school. Op de community is sinds afgelopen week een school gestart voor Grade R, 1, 2 en 3. Dit niveau is vergelijkbaar met groep 1 t/m 4 in Nederland. De leeftijd van deze kinderen ligt een stuk hoger door taal, ontwikkel en leerachterstanden. De meeste kinderen van 8 jaar die ik in Grade 1 en 2 lesgeef, hebben nog nooit eerder op school gezeten. De eerste dagen was dit niveauverschil vergeleken met Nederland erg wennen. Sven en ik werden donderdag zonder enige uitleg/toelichting voor de klas gezet, waarna we het niveau van de kinderen totaal verkeerd inschatte. We gingen ervanuit dat de kinderen tussen de zes en tien jaar al enige zinnen konden schrijven en lezen, maar dit viel erg tegen. Zowel op creatief,sociaal en leer gebied moeten we helemaal terug naar de basis. Zeker voor de kunstvakken die we aan de kinderen geven is dit lastig, de kinderen hebben nog nooit zonder sjabloon een tekening gemaakt.

Ieder kind bij Mother of Peace draagt een verhaal met zich mee. Veel kinderen zijn wees, wat betekent dat de moeder is overleden, de vader is zelden in beeld. De kinderen zijn bijna allemaal met veel huiselijk en seksueel geweld in aanraking geweest. Deze kinderen worden op de community opgevangen, waar ze de kans krijgen om naar school te gaan en een beter leven te gemoed te gaan. De kinderen, soms langs de weg gevonden, komen vaak op jonge leeftijd naar de communitie en komen met 5 andere kinderen tot ongeveer hun 18e bij een huismoeder in huis. In werkelijkheid betekent dit wanneer ze geen familie buiten de communitie hebben, er kans is dat ze alsnog op straat komen te staan, omdat er kortweg geen werk en ruimte is. Voor ons zijn de grote achterliggende problemen van de kinderen niet in te denken. Veel kinderen hebben een hele dikke muur om zich heen gebouwd, er valt bijna geen contact met ze te krijgen. De lege blikken in hun ogen die dwars door ons heen kijken wanneer we iets aan ze vragen is schrikbarend. Op school hebben Sven en ik de afgelopen dagen gemerkt dat heel veel positieve aandacht en complimenten hier veel belangrijker zijn dan in Nederland. De kinderen zijn erg onzeker en voelen zich niet begrepen, door deze positieve benadering bloeien ze helemaal op.

Vandaag hebben Sven en ik alle lessen van een lerares overgenomen omdat zij 3 dagen afwezig is. Een beetje nerveus was ik wel aangezien we nog maar één dag hadden meegedraaid en we nog niks van de lesstof, gewoontes en de kinderen afweten. Grote kans op grote chaos dus..
Boven verwachting gingen de lessen heel goed. Het gebed vooraf raffelde we wat af aangezien we zelf nog nooit een gebed opgezegd hadden, laat staan in het zulu s, maar rekenen engels en begrijpend lezen ging heel goed. Vooraf had Sven alle namen op het bord gezet, met de regel; drie streepjes achter je naam, is direct melden bij de schoolleiding. Van deze regel waren ze erg onder de indruk, regels en structuur is hier heel belangrijk maar vaak nog een probleem.

Ashra (naam veranderd inverband met privacy) is 13 jaar en daarmee het oudste meisje van de klas. Het verschil met klasgenoten van 6 jaar is erg groot. Er viel de eerste dagen helemaal geen contact met haar te maken, ze deed precies wat ze zelf wilde. Ik vond het moeilijk met haar te werken, omdat ze nergens op reageerde, geen enkele emotie had. Vandaag had ze na 10 minuten haar eerste streepje achter haar naam op het bord staan. Vanaf dat moment is ze totaal bijgedraaid. Door haar vervolgens continu positief te stimuleren en aan te moedigen veranderde ze in een heel ander kind. Ze stelde zich open, liet al haar schoolwerkjes trots zien en vroeg honderd uit. Ontzettend mooi om te zien hoe snel een kind kan veranderen door de juiste aandacht.

In één week tijd hebben al deze kinderen mijn hart gestolen. De tijd vliegt, het afscheid straks gaat zwaar worden. Ik blijf..









*Foto' s probeer ik aanstaande donderdag te uploaden.


  • 22 Januari 2013 - 22:09

    Moepsie:

    He kind, wat een aangrijpende eerste week hebben jullie gehad. Geweldig opgepakt allebei.

    Groeten van je moepsie

  • 23 Januari 2013 - 00:30

    Rien:

    Hé Maudje,
    Goed bezig! Geen betere leerschool dan een die je dichtbij het wezenlijke, het echte "zijn" van de kinderen brengt voor wie je er bent. Betrokkenheid is HET codewoord om goed onderwijs te geven. De echte betekenis van vorming zit in het magische moment van de persoonlijke ontmoeting. Laten weten: "ik weet iets goeds van jou"!
    Goed om te lezen dat jij en Sven daar bovenop zitten.
    Voor mij is het project nu al geslaagd.
    (wist je trouwens al de je schrijfkwaliteit hebt:-) groet ook aan Sven, Rien

  • 23 Januari 2013 - 00:31

    Rien:

    Hé Maudje,
    Goed bezig! Geen betere leerschool dan een die je dichtbij het wezenlijke, het echte "zijn" van de kinderen brengt voor wie je er bent. Betrokkenheid is HET codewoord om goed onderwijs te geven. De echte betekenis van vorming zit in het magische moment van de persoonlijke ontmoeting. Laten weten: "ik weet iets goeds van jou"!
    Goed om te lezen dat jij en Sven daar bovenop zitten.
    Voor mij is het project nu al geslaagd.
    (wist je trouwens al de je schrijfkwaliteit hebt:-) groet ook aan Sven, Rien

  • 23 Januari 2013 - 08:10

    R Blomaard:

    Hoi Maudje
    Leuk om te lezen en fijn dat t goed met je gaat.
    Hoe moet ik me dat rondje hardlopen voorstellen, jij kunt ze toch nooit bijhouden?
    Hier het tegenovergestelde van zon; dus lekker winterweer.
    Bo is druk met haar koek en zopie, Dorine lekker skien, Max schaatst bij ons op de sloot en ik ga weer naar Friesland schaatsen
    Ben benieuwd naar je fotos
    Groet
    JLO

  • 23 Januari 2013 - 17:43

    Talitha:

    Wauw Maud ik ben trots op jou!!

    Mocht je ergens tijd vandaan kunnen halen zou ik heel graag foto's van jullie kinderen, klas en school bij mij in de groep laten zien. We hebben onlangs ook kaarten gemaakt en verkocht voor een school die wij als school 'onderhouden' in Bafmeng. Maar door daadwerkelijk foto's te kunnen laten zien wordt het ook voor de kinderen bij mij nog concreter!

    Ik vind het super wat je doet en zie het al helemaal voor me met al je enthousiasme, betrokkenheid en spontaniteit, blijf zo bezig (en vooral ook schrijven want dan kunnen we hier ook een beetje mee genieten hihi)!

  • 27 Januari 2013 - 14:25

    Kees En Adri Schippers:

    Hallo Maud,
    Wat hebben jullie veel meegemaakt deze periode het is ook zo goed beschreven door jou Maud.
    Wat is er toch een groot verschil in een klein gebied van leven.Rijk tot schrijnende armoede.
    Het zal inderdaad een afscheid zijn wat je nu nog niet goed kan overzien.Geniet nu maar van het moment.
    De sneeuw is hier hard aan het verdwijnen en de temp is weer boven nul.
    Groet Kees en Adri

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

3 maanden Zuid-Afrika

Nog 9 dagen en dan gaat mijn avontuur beginnen in Zuid-Afrika..

Sven Sanders en ik vliegen 27 december naar Kaapstad waar we oud&nieuw gaan vieren. Vanuit daar backpacken we langs de kust van Zuid-Afrika richting Durban, waar we twee maanden vrijwilligerswerk gaan doen. vlakbij Durban midden in het glooiende heuvellandschap van Lower Illovo ligt, verscholen tussen de suikerrietvelden, Mother of Peace. Dit is een thuis voor zo'n 90 kinderen, van baby tot 21 jaar, die zijn verlaten, seksueel zijn misbruikt, geen ouders meer hebben of om een andere reden niet meer thuis kunnen wonen. De kinderen wonen in kleine huisjes, elk met een huismoeder die voor ze zorgt. In ieder huisje wonen 6 of 7 kinderen, jongens en meisjes van verschillende leeftijden door elkaar. Sven en ik krijgen ieder een "eigen" huisje toegewezen, waar we de huismoeder helpen bij de dagelijkse verzorging en opvoeding van de kinderen. Zoals samen huiswerk maken, Engelse les geven, helpen op de creche, de kleintjes in bad doen, buitenschoolse activiteiten, en nog veel meer. Bovendien helpen wij bij het opleiden van de huismoeders, om ze vaardigheden te leren als dagelijkse structuur, opvoeding en zorg voor de kinderen. In januari wordt een school opgezet voor de kinderen van Mother of Peace, wij hopen hieraan ook een bijdrage te kunnen leveren.

Voor mijn stage dit jaar heb ik in Nederland een project over Afrika op basisschool de Bloemaert gestart. Samen met de kinderen ben ik actief bezig geweest om op allerlei verschillende manieren de Nederlandse cultuur in beeld te brengen. We hebben ansichtkaarten gemaakt, brieven geschreven, filmpjes gemaakt en ik heb de kinderen van groep 6 hun thuis situatie laten fotograferen, en alles wat belangrijk voor ze is in de omgeving.
Ditzelfde ga ik in Afrika doen zodat ik deze foto's, brieven, kaartjes kan uitwisselen met de kinderen in Nederland. Het doel van dit project is de kinderen uit Nederland en Afrika bewust te laten zijn van alle mooie plaatsen en herinneringen in hun leven, en deze met elkaar te delen. Kinderen leren veel over andere culturen maar worden er zelden echt bij betrokken. Doormiddel van dit project laat ik de kinderen zelf hun leefomgeving en herinneringen in beeld brengen, wat een veel puurder aanpak is dan informatie, filmpjes en foto’s van een derde. Uiteindelijk wil ik volgend jaar nog naar twee andere culturen om ditzelfde project te starten. Met al het beeldmateriaal, zelf opgestelde vragen en tekeningen uit deze 4 culturen ga ik samen met de kinderen in Nederland een bordspel maken.

Om mijn project te kunnen realiseren en om de kinderen iets extra’s te geven ben ik een geld inzamel actie begonnen. Los van de werkzaamheden die ik op de woon community ga verrichten wil ik met het ingezamelde geld de inrichting en sfeer van de nieuwe school verbeteren.

Ik hoop vanaf 27 december wekelijks op deze site een berichtje te plaatsen over alle vorderingen en ervaringen in Zuid-Afrika.


Liefs,

Maud

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2013

Blog 7 - Tijdloze herinnering

23 Februari 2013

Blog 6 - Afrika maakt ons rijker

06 Februari 2013

Blog 5 - Vrijwilligerswerk en meer..

22 Januari 2013

Eerste week Mother of Peace

22 Januari 2013

Eerste week Mother of Peace
Maud

Actief sinds 15 Dec. 2012
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 16272

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 28 Augustus 2016

Backpacken 2016

27 December 2012 - 23 Maart 2013

3 maanden Zuid-Afrika

17 Juni 2012 - 04 Juli 2012

3 weken backpacken Oost-Europa

24 Oktober 2011 - 10 November 2011

3 weken rondtrekken door Florida

20 December 2007 - 06 Januari 2008

Met de camper door Australie

Landen bezocht: