3 maanden Zuid-Afrika - Reisverslagen van Maud de Regt - WaarBenJij.nu 3 maanden Zuid-Afrika - Reisverslagen van Maud de Regt - WaarBenJij.nu

3 maanden Zuid-Afrika

Nog 9 dagen en dan gaat mijn avontuur beginnen in Zuid-Afrika..

Sven Sanders en ik vliegen 27 december naar Kaapstad waar we oud&nieuw gaan vieren. Vanuit daar backpacken we langs de kust van Zuid-Afrika richting Durban, waar we twee maanden vrijwilligerswerk gaan doen. vlakbij Durban midden in het glooiende heuvellandschap van Lower Illovo ligt, verscholen tussen de suikerrietvelden, Mother of Peace. Dit is een thuis voor zo'n 90 kinderen, van baby tot 21 jaar, die zijn verlaten, seksueel zijn misbruikt, geen ouders meer hebben of om een andere reden niet meer thuis kunnen wonen. De kinderen wonen in kleine huisjes, elk met een huismoeder die voor ze zorgt. In ieder huisje wonen 6 of 7 kinderen, jongens en meisjes van verschillende leeftijden door elkaar. Sven en ik krijgen ieder een "eigen" huisje toegewezen, waar we de huismoeder helpen bij de dagelijkse verzorging en opvoeding van de kinderen. Zoals samen huiswerk maken, Engelse les geven, helpen op de creche, de kleintjes in bad doen, buitenschoolse activiteiten, en nog veel meer. Bovendien helpen wij bij het opleiden van de huismoeders, om ze vaardigheden te leren als dagelijkse structuur, opvoeding en zorg voor de kinderen. In januari wordt een school opgezet voor de kinderen van Mother of Peace, wij hopen hieraan ook een bijdrage te kunnen leveren.

Voor mijn stage dit jaar heb ik in Nederland een project over Afrika op basisschool de Bloemaert gestart. Samen met de kinderen ben ik actief bezig geweest om op allerlei verschillende manieren de Nederlandse cultuur in beeld te brengen. We hebben ansichtkaarten gemaakt, brieven geschreven, filmpjes gemaakt en ik heb de kinderen van groep 6 hun thuis situatie laten fotograferen, en alles wat belangrijk voor ze is in de omgeving.
Ditzelfde ga ik in Afrika doen zodat ik deze foto's, brieven, kaartjes kan uitwisselen met de kinderen in Nederland. Het doel van dit project is de kinderen uit Nederland en Afrika bewust te laten zijn van alle mooie plaatsen en herinneringen in hun leven, en deze met elkaar te delen. Kinderen leren veel over andere culturen maar worden er zelden echt bij betrokken. Doormiddel van dit project laat ik de kinderen zelf hun leefomgeving en herinneringen in beeld brengen, wat een veel puurder aanpak is dan informatie, filmpjes en foto’s van een derde. Uiteindelijk wil ik volgend jaar nog naar twee andere culturen om ditzelfde project te starten. Met al het beeldmateriaal, zelf opgestelde vragen en tekeningen uit deze 4 culturen ga ik samen met de kinderen in Nederland een bordspel maken.

Om mijn project te kunnen realiseren en om de kinderen iets extra’s te geven ben ik een geld inzamel actie begonnen. Los van de werkzaamheden die ik op de woon community ga verrichten wil ik met het ingezamelde geld de inrichting en sfeer van de nieuwe school verbeteren.

Ik hoop vanaf 27 december wekelijks op deze site een berichtje te plaatsen over alle vorderingen en ervaringen in Zuid-Afrika.


Liefs,

Maud

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2013

Blog 7 - Tijdloze herinnering

23 Februari 2013

Blog 6 - Afrika maakt ons rijker

06 Februari 2013

Blog 5 - Vrijwilligerswerk en meer..

22 Januari 2013

Eerste week Mother of Peace

22 Januari 2013

Eerste week Mother of Peace
Maud

Actief sinds 15 Dec. 2012
Verslag gelezen:
Totaal aantal bezoekers 16275

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 28 Augustus 2016

Backpacken 2016

27 December 2012 - 23 Maart 2013

3 maanden Zuid-Afrika

17 Juni 2012 - 04 Juli 2012

3 weken backpacken Oost-Europa

24 Oktober 2011 - 10 November 2011

3 weken rondtrekken door Florida

20 December 2007 - 06 Januari 2008

Met de camper door Australie

Landen bezocht: